Усі новини

ПТСР у дітей. Прояви та допомога

Війна в Україні докорінно порушила відчуття безпеки і призвела до стресу, психологічні наслідки якого можуть бути небезпечними для здорового майбутнього і дорослих, і дітей. Пережитий травмуючий досвід може стати причиною розвитку посттравматичного стресового розладу (ПТСР).

Які прояви ПТСР у дітей?

  • постійні згадування про пережиті події (нав’язливі спогади, про які дитина може не зізнаватися дорослим)
  • емоційне напруження, вияви агресії або ж навпаки – апатичність, депресивність, емоційна відстороненість;
  • порушення сну, страшні сновидіння, через які дитина прокидається вночі, діти дошкільного та молодшого шкільного віку можуть плакати вночі;
  • підвищення рівня тривожності, очікування повторення подій;
  • порушення пам’яті, уваги, здатності вчитися;
  • постійне відігравання пережитого у грі (для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку);
  • саморуйнівна поведінка (зокрема у підлітків: нанесення самоушкоджень, алкоголізація, наркотизація).

Як допомогти?

  • Забезпечити (відновити) почуття безпеки;
  • Залучати дитину до фізичної активності (фізкультура, танці, регулярні прогулянки на свіжому повітрі тощо);
  • Відновити режим дня, наскільки це можливо, це надає дітям почуття захищеності, ресурс та надію на повернення до звичайного, мирного життя;
  • Надавати дитині почуття єдності та підтримки: дитина має знати, що близькі люди поруч і вони її люблять; важливими тут будуть також безпечний тілесний контакт – обійми з близькими дорослими, тримання за руку тощо;
  • Вислуховувати дитину, коли вона хоче поговорити, отримати відповіді на свої запитання;
  • Дозволити дитині висловлювати свої емоції та почуття
  • Пояснювати дитині те, що сталося: правдива інформація, доступними для віку словами, розуміння ситуації в цілому та причин того, що відбулося, є важливою і працює за для зцілення;
  • Залучати дитину до соціальної активності: спілкування з однолітками, волонтерської діяльності в громаді, доступної віку тощо;
  • Скеровувати агресію дитини та формувати здорові поведінкові рамки: попри те, що дитині може бути важко справлятися з емоціями, вона повинна розуміти, що кривдити інших, слабших або тварин – недопустимо;
  • Надати доступ дитині до професійної психологічної/психотерапевтичної допомоги.

За матеріалами ЮНІСЕФ

Поділитися:
Знайти